mandag den 2. september 2013

1. Udkast til Processorienteret skrivning

Indledning:
Kommunikation hænger sammen med sammenspil. i sammenspillet kan barnet opnå anerkendelse, udvikling og en baggrund for sin egen identitet.1 Med det sagt er kommunikation også meget andet – det er kropssprog, mimik og udtryk, som vil sige noget til nogle om et eller andet.2 Jeg kunne godt tænke mig at dykke længere ned i sproget som en læringsprocess, som vi pædagoger skal være med til fremme. 90% af alle skolebørn oplever sig selv som skrivere når de begynder i skole. Det indebærer at de kan skrive deres eget navn, sin mor og fars navne, søskende og nogle venners navne.3 Spørgsmålet er hvordan de bedst muligt lærer det, og det er et spørgsmål der ikke kan besvares, da alle børn er vidt forskellige. Børneskrivning er et af de processer jeg gerne vil dybere ind på, da det siges at skabe en ro og tryghed over børnene.4 Til børneskrivning nævner de også at det er vigtigt at børnene er respekteret, så de kan udvikle sig i det tempo de gerne vil, men hvordan klarer de sig – og hvordan klare os der skal lære dem det? Det står i dagtilbuddet at vi skal, som pædagoger, skal fremme barnets sproglige udvikling. (stk. 8, 1-6) spørgsmålet er dertil hvordan vi bedst muligt kan gøre det – og hvordan vi bedst muligt kan skabe et godt miljø for børnene, hvor der er tid og ressourcer til at skabe rum for læring og udvikling.

Probelmformulering:
Hvordan kan vi fremme barnets tale og sprog i førskoletiden?
Hvordan fremmer sproget barnets udvikling?
Har det noget at sige hvordan forældrene taler med/til deres barn/hvad?

Metode og empiri:
Min målgruppe er førskolebørn og tidlige skolebørn, (5-7 år) og jeg vil tage udgangspunkt i teksten; Opdagende skrivning og bogen Sprogstimulering: tale og skrift i førskolealderen, skrevet af Bente Eriksen. Med denne opgave vil jeg sætte fokus på hvordan vi fremmer forståelsen for hvert enkel barn, og kigge diskuterende på de teorier og muligheder der allerede er opstillet omkring det. Jeg vil først fortælle om Emergent litercy med udgangspunkt i Bente Hagtvet bog, efterfulgt af et kapitel om børneskrivning, med teksten i fokus. Jeg vil bl.a. forklare hvorfor det virker fremmende for børnenes sproglige udvikling, og hvad lærere og pædagoger yderligere kan gøre det at møde barnet der hvor han/hun befinder sig. Jeg vil derefter skrive om sprogstimulering i form af billedsnak. Til slut vil jeg perspektivere til bogen; ”Løft læse undervisningen”. Jeg vil slutte af med en konklusion, som afrunder min problemformulering, og en præcis litteraturliste. Jeg vil gøre dette ved at bruge mit indsamlede empiri, og erfaringer fra praksis.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar