- Hvad
er en æstetisk læreproces?
Æstetisk
er en erkendelse i samarbejde med vores sanser – en oplevelse hvor
vi kommer tættere på os selv som mennesker, og erkender noget i
verden, med en sanselig oplevelse, som f.eks. kunst eller digte.
Æstetisk erkendelse handler meget om følelserne . Vores menneskelighed
og følsomhed skal komme til skue, ved hjælp af vores sanser. 1
eksempelvis er der mange ting omkring en, der kan påvirke den
æstetiske læringsprocess – lyset: hvilken belysning er der i et
lokale, hvilken farver og hvilken stemning giver det.
Temperaturforskelle: Forskellen mellem at køre hånden hen over en
betonvæg, og så hen over en varmt stykke, nyhøvlet træ. Hverdags
æstetik – noget der sker hele
tiden, sanserne der bliver skærpet af at leve sit liv almindelig,
men huske at mærke efter – føle efter og høre efter. 2
En
æstetisk læringsprocess bygger sig op omkring sanserne. Det er
siden år 1800 blevet en del af erkendelsen. Godt nok som
en lavere erkendelsesform. Æstetik er her studiet af kunstens
væsen.3
hvordan vi føler os frem, og
mærker os frem ved hjælp af følserne og hjertet. Kærlighed kan
være en form for æstetisk læringsprocess, hvor mennesket kan lære
noget om sig selv og omverden igennem hans/hendes følelser, indtryk
og sanser.
Æstetik
er:
læren om det
skønne i kunst og natur 4
Æstetisk
læringsprocess er:
Et rum hvor
barnet/borgeren er i berøring med sine sanser. Eksempelvis;
måltider, musik, teater, billeddannelse og dokumentation.
Æstetisk
læringsprocess –
aktivitet med Institution for udsatte unge
Opstillet vha.
Smittemodel, med henblik på at skabe en læringsprocess for
sanserne.
Sammenhæng:
at skabe et rum hvor de unge i fred og ro, kan lære sig selv at
kende, skærpe sine sanser i rolige og trygge omgivelser og at skabe
en aktivitet med mulighed for at få flest muligt med. Min aktivitet
kommer til at omhandle forskellige ''boder'' man, som undervisere og
pædagoger opstiller. Der skal eksempelvis være et bord med Kims
smag, hvor de unge
skal mulighed for at smage forskellige ting med bind for øjnene, og
så skal de gætte hvad det er. Et andet bord kunne være en sort
pose/sæk, hvor de unge skal stikke fingerne i, mærke efter og gætte
hvad de har fat i. Det tredje bord kunne være et maler bord, hvor vi
kunne side og male/tegne med forskellige farver og grej. Andre
muligheder til sådan et tema kunne være stemmeteater, hvor man
ligger ned på gulvet, helt afslappet med en pude, og der er en
fortæller, som fortæller en ''drømmerejse'' med forskellige
sanser. Der kan man gå i dybden med farver, former, steder,
gentagelser og meget meget mere.
Mål:
At skabe muligheden for en æstetisk læringsprocess, med henblik på
erkendelse for sig og sin omverden.
Tiltag
Tegn:
Tegn på at det fungere er at de unge, virkelig mærker efter,
lugter efter, høre efter og har en visuel tankegang, med
billeddannelser (her henvises der til drømmerejsen)Evaluering:
Altid holde dokumentation undervejs og efterfølgende fortage en
evaluering med de unge.
Jeg
vil til slut, runde af med gode råd fra nogle undervisere der har
lavet et projekt med æstetiske læringsprocesser.5
”Hvordan
går vi undervisere ind i processen?
Æstetiske
læreprocesser er en kvalitativ udvikling mellem mennesker og
omverden.
Derfor støtter vi den unge i oplevelsen ved at være ligeværdige og aktive med-undrer og samtalepartnere. Vores faglige mål for de æstetiske processer er:
- at være åbne, nysgerrige og eksperimenterende
- at være iagttagende, kunne indleve os og kunne formidle
- at kunne lytte aktivt og kunne undre os
- at have kompetence inden for forskellige medier og virkemidler.”
Derfor støtter vi den unge i oplevelsen ved at være ligeværdige og aktive med-undrer og samtalepartnere. Vores faglige mål for de æstetiske processer er:
- at være åbne, nysgerrige og eksperimenterende
- at være iagttagende, kunne indleve os og kunne formidle
- at kunne lytte aktivt og kunne undre os
- at have kompetence inden for forskellige medier og virkemidler.”
- Hvorfor skal vi arbejde med æstetiske læreprocesser
Æstetiske
læringsprocesser giver os og vores omgivelser en chance for at
handle efter vores følelser, vores sanser og vores hjerte. Thomas
Blachman har udtalt sig at det med at tænke før man taler er noget
vås – det vil jeg kalde for en æstetisk tankegang hvor han lader
hjertet og følelserne udvikle sig. Æstetisk kan hjælpe os med at
åbne for en følelsesmæssig verden, hvor vi lader indtryk flyde ind
over sanserne, og prøver på at opfange så mange så muligt. Det er
vigtig vi arbejder med æstetik, da det ofte kan rumme mange følelser
og sanseoplevelser, og det er ofte de følelsesmæssige øjeblikke,
der virkelig kan forandre og påvirke en, syntes jeg personligt.
Jeg
har fundet en hjemmeside som beskæftiger sig med poetisk pædagogik
– jeg finder deres fortolkning af æstetisk pædagogik meget
interessant og vil prøve at forklare det nærmere. Poetisk pædagogik
afhænger af kunsten bag (i dette tilfælde) litteraturen. Det kunne
også være kunsten bag musikken, eller mad eller andre
sanseoplevelser, men i dette tilfælde afhænger det af fortællinger,
litteratur og børns sprog og mundtlig udvikling. ”Vil
vi have kunsten til at leve og fungere mellem os, kan vi lade os lede
af et kreativt og vedkommende arbejde med kunsten, dvs. sørge for at
det berører os selv og vores daglige erfaring og liv.” 6
Underviseren her mener at det er vigtigt at inkludere alle børnene/de
unge i fællesskabet med æstetiske processer, som eksempel at det
ikke kun er underviseren der er fortæller, men også at skabe flere
roller – som f.eks. en formidler, evaluering af fortællingen og
bordteater. (her styrkes syns, lugte og høresansen)
med bordteater styrkes sanserne ikke bare, men også de forskellige intelligenser. Den
rumligt visuelle intelligens, styrkes ved at visualisere billeder
fra fortællingen i hovedet, opfanger farverne/formerne og kan i
evalueringen give det videre i form af tegninger og billeder. Den
sproglige intelligens bliver styrket i læse og skrive delen, den
sproglige udvikling (her kan det nævnes at tosprogede børn kan have
gavn af bordteater, da det omhandler figur, billeder, lugte og især,
gentagelser, som kan være med til at de nemmere lære nye sprog)
Så
poetiske pædagogik går ud på at kigge på kunsten bag ved
aktiviteten – og den aktivitet jeg har udtænkt vil jeg komme
videre ind på ….
- Hvordan kan en æstetisk læreproces gennemføres i praksis?
… jeg har lavet en
handleplan over en dag som jeg vælger at kalde: ”Den sanselige
spiring” Det er en fortsættelse af side 1, over aktiviteten
beskrevet i smittemodellen. Først vil jeg gerne forklare om min
aktivitet – efterfulgt af en plan over hvordan aktiviteten kunne
foregå, hvad jeg skal tage højde for, og hvilken tiltegn der eventuelt kunne være.
Den sanselige spiring
går ud på at det skal være en paradis af sanselige oplevelser. Min
målgruppe er en døgninstitution for unge, og mit mål er at skabe
rum for æstetiske oplevelser og derved en mulighed for at fremme sin
erkendelse for sig og omverden, og ved erkendelse, kan man bedre give anerkendelse videre til sine medmennesker. 7
Jeg forestiller mig at det skal være en gennemgående tema og vare 3
dage af 3-4 timer af gangen. (dette klokkeslæt er alt efter de unges
interesse og varigheden for hver enkel aktivitet) – der skal i alt
være 5 forskellige boder, der styrker forskellige sanser og giver
forskellige indtryk. De unge på institutionen skal være forberedt,
vide hvad der venter dem, hvad sanserne er, hvad de gør – og efter en dag med forberedelser skal de i aktion og mærke det på egen krop.
Aktivitet kunne se således ud, hvis det skal stilles op i skema:
Mandag – forberedelser
af sanserne
Sanselige fortællinger, berøringer, forklaring og sansernes historie.
Sanselige fortællinger, berøringer, forklaring og sansernes historie.
Tirsdag –
Aktion!!
Drømmerejse og teater.
Musik og rytme.
Drømmerejse og teater.
Musik og rytme.
Formidling af
oplevelse ved tegning og evaluering.
Onsdag – Aktion!!
Kims-smag
Kims-lugtesans
Kims følesans
Formidling af oplevelse ved tegning og evaluering.
Onsdag – Aktion!!
Kims-smag
Kims-lugtesans
Kims følesans
Formidling af oplevelse ved tegning og evaluering.
Torsdag – Afslutning
Fællesarrangementmed fællesspisning, musik og farver.
Fællesarrangementmed fællesspisning, musik og farver.
Alle disse aktiviteter
vil være med til at styrke høre, syns sansen, lugte og
følelsessansen og kinæstetiske sansen (muskel sansen)8
- men også den visuelle intelligens (som nævnt ovenover), den
sociale intelligens, den sproglige intelligens og give dem en
mulighed for at drifte væk ind i sig selv og finde sig selv,
skabe muligheden for Flow-tilstanden.
Problematikken i denne
aktivitet er at den kræver meget tid, og meget personale til de
mange aktiviteter. En anden problematik kan være at man ikke fanger
interessen for alle sammen, men så må man tage evaluering fra den
første dag og spørge ind til hvorfor borgeren ikke mener
aktiviteten er noget værd. Aktiviteten kan også være grænseoverskridende for nogle som ikke har prøvet teater, musik eller
at tegne før – og nogle har måske brug for lidt ekstra støtte og
kampgejst til at nå igennem.
7Bae
1999
Hej Sanne
SvarSletJeg har læst din tekst om æstetiske læreprocesser. Interessant læsning,- jeg kan også se, at du har været på "opdagelsesrejse" på nettet i forhold til temaet. Super fint!