- Min målgruppe er plejebørn i arbejde med livshistorie – og hvorfor det er vigtigt.
Jeg
kommer fra et hjem, fyldt op med plejebørn. Mine forældre var
plejeforældre til jeg fyldte 15år gammel, det er derfor et emne der
har fyldt meget i mit liv. Jeg syntes at det er flot at have
overskuden til at tage plejebørnene ind i familien. Jeg
har fundet nogle eksempler på forskellige sager omkring plejebørn. Jeg
tager udgangspunkt i det sidste link, hvor de tager fat i hvor
vigtigt livshistorien er for et plejebørn. De kommer ofte fra et
kaotisk hjem, hvor ikke alt er gået som det skulle. Et eksempel på
det er link nummer et, hvor et plejebørn selv forklarer sin historie
om sig selv og sit liv, og vejen frem til den nye plejefamilie. Hun
fortæller hvad hun husker omkring sygehus besøg, at hendes mor og
far tæskede hende, og om at hver gang et nyt familiemedlem kom til
verden, hvor hun levede i et håb om at alting blev helt perfekt.
http://www.boernetinget.dk/forum/emne/mit-liv-som-plejebarn/
På
den her side kan plejebørn skrive til hinanden om deres liv og
spørgsmål osv. Det er en god indsigtsfuld side, som er spændende
at gå på opdagelse i.
”Børnene
har brug for at forstå og blive bedre og bedre i stand til at agere
i det hverdagsliv, som er deres. Børnene har behov for at forstå
meningen med det, der er sket i deres liv”
Søren Hertz
http://www.fbu.dk/userfiles/file/artikler_boeger/Reaktioner_hos_plejeb%C3%B8rn_f%C3%B8r_og_efter_samv%C3%A6r.pdf
Aaron
Antonovsky vil jeg gerne tage fat i her – da jeg syntes at det
han taler om minder om livshistorie. Søren Hertz nævner
det i teksten, men jeg har dykket lidt længere ned i emnet.
Antonovsky har lavet teorien om Oplevelsen af sammenhæng –
altså at mennesket at brug for
en forståelse for sit liv, sine handlinger og sine beslutninger.
Hvad sker der og hvorfor!? Søren H, nævner ham i forbindelse med
plejebørn, og at de har brug for en forståelse for hvorfor de er
kommet i en ny familie, hvad der er sker derhjemme, der gør at de
skal væk og en forståelse for sit liv, som det udarter sig.
Oplevelsen af sammenhæng, kan
ske ved at lave sin livshistorie. Barnet kan sætte sig ned, med sine
plejeforældre, og fortælle det han/hende husker fra sit liv, og
sine situationer. Ikke nok med at barnet kommer ud med sine følelser,
han/hende laver også noget som han kan tage frem senere i livet.
Hans historie … og ikke nok med det, bliver plejeforældrene en
større del af plejebarnets liv. De får indlevelse i hans/hendes
fortid og for lov til at få et indblik i et liv, som ofte er meget
kaotisk. På den måde kan der dannes en bedre forståelse af barnet
som individ, og plejeforældrene vil muligvis være i stand til at
håndtere hans/hendes situationer anderledes/bedre.
Det
er det samme med pædagogerne i dette tilfælde – en livshistorie
kan være med til at danne en forståelse for barnet, og derved bedre
mulighed for at hjælpe barnet og individet på en mere forståelig
måde. Et plejebarn har meget med i sin bagage, og det er vigtigt at
barnet selv forstår det også – derfor er det vigtigt at
kommunikere med barnet om livshistorien og forløbet. Hvis et
plejebarn har sin historie med, er vi ude i, at man undgår
situationer hvor pædagogen ikke kender barnet. På den her måde,
lære pædagogerne, lærerne og de andre elever, barnets historie og
liv. Det kan ske at man derfor bedre kan forstå hvorfor barnet eks.
reagerer anderledes end de andre børn i nogle situationer.
Hvis
et plejebarn har svært ved at formulere sig mundtligt, kan det være
en fordel at lade barnet tegne, da det kan fremkalde nogle følelser
ved barnet, som kan være god at have som en del af livshistorien.
Hvad
gjordet mine forældre for danne en forbindelse til deres plejebørn?
Mine forældre
har som sagt været plejeforældre for del børn gennem tiden. De
havde nogle faste regler og rammer som de fulgte igennem perioderne.
De gik eksempelvis meget op at mine to søskende og jeg altid var
klar over hvor barnet kom fra og hvad der var sket siden han/hende
skulle herud. Jeg kan tydeligt huske de møder ved aftensmad bordet
hvor vi fik forklaret hvad der skulle ske og hvorfor de havde sagt ja
til det barn. De gik også meget op i at præsentere barnet for
familien med åbne arme og give ham/hende ligeså meget information
om os, som vi fik om dem. De havde ofte flere plejebørn på én
gang, så huset var altid fyldt op. De gik op i at børnene fik snakket
om tingene, hvordan det gik derhjemme, og hvad der skete. Jeg vil
gerne trække et eksempel op der skal danne en forståelse af hvad
livshistorie kan gøre for et plejebarn;
Eksempel 1 ;
Pia, plejebarn 11 år gammel.
Pia kom fra et hjem hvor faren ikke længere var, og moren havde en psykisk sygdom. De boede i en lille provinsby i Jylland. Pia havde overtaget domænet derhjemme, og ofte skete situationer som trusler mod hendes mor og flere gange har pigen låst hendes mor inde i det andet rum. Moren græd meget, og hjemmet var ikke særlig rent. De havde mange husdyr, som marsvin og hamster, som ikke rigtig blev passet eller gjort rene, hvilken gjordet huset uhygiejniske at bo i. Pia var pga. det meget tumult liv derhjemme, blevet bedt om at føre dagbog over hændelserne i sit hjem. På den måde kunne mine forældre følge med i hvad der skete hvornår og derfra spørge ind til hendes situationer og reaktions måde.
Pia kom fra et hjem hvor faren ikke længere var, og moren havde en psykisk sygdom. De boede i en lille provinsby i Jylland. Pia havde overtaget domænet derhjemme, og ofte skete situationer som trusler mod hendes mor og flere gange har pigen låst hendes mor inde i det andet rum. Moren græd meget, og hjemmet var ikke særlig rent. De havde mange husdyr, som marsvin og hamster, som ikke rigtig blev passet eller gjort rene, hvilken gjordet huset uhygiejniske at bo i. Pia var pga. det meget tumult liv derhjemme, blevet bedt om at føre dagbog over hændelserne i sit hjem. På den måde kunne mine forældre følge med i hvad der skete hvornår og derfra spørge ind til hendes situationer og reaktions måde.
Hendes
dagbog er en form for livshistorie, der er med til at danne en
forståelse for hendes liv, og det er med til at danne en mulighed
for mine forældre at hjælpe hende og lære hende endnu bedre at
kende.
- Hvordan kan pædagoger bedst mulig arbejde med plejebørn og deres livshistorie?
- Hvordan kan livshistorie forbedre livet som plejebarn?
- Hvordan kan oplevelsen af sammenhæng, danne en livshistorie?
Problemstillinger;
-
Sanne
Dette
er en film som kan bestilles til det formål at lære plejebørn
bedre at kende. Man for en indlevelsen i deres liv, og en fortælling.
Læs omkring filmen eller bestil den hjem og se den. Der står en del
på hjemmesiden som kan være spændende i forhold til emnet, bl.a.
står der hvorfor plejebørnene syntes det er vigtigt at have været
medvirket i den her film.
http://www.sst.dk/nyheder/tidsskrifter/vital/2001/vital01_01/kap13.htm
Om
Aaron Antonovsky – nærmere forklaring følger nederst på siden.
puha.. spændende indlæg!! :)
SvarSletDette bliver kun en kort kommentar, for at lade dig vide, at jeg har kigget på dit indlæg - som jeg finder SUPER spændende!
SvarSletWow... det lyder virkelig spændende det du har skrevet. Jeg synes du er meget dygtig :-)
SvarSletHei alle sammen, dette er den mest fantastiske tingen jeg noensinne har opplevd i hele mitt liv, og jeg trenger å dele dette store vitnesbyrdet. Jeg vil bare si takk til Dr.Amiso for at jeg tok tid til å hjelpe meg med å formanere den fortryllelsen som bringer tilbake eks-kjæresten min som plutselig mistet interessen for meg etter seks måneders forlovelse, men i dag er vi gift og lykkeligere enn aldri før. Jeg ble virkelig forbløffet og sjokkert da Anne begynte å tigge om tilgivelse og for at jeg skulle akseptere ham tilbake. Jeg mangler ord, og jeg vet ikke hvor mye jeg skal formidle min takknemlighet til deg Dr.Amiso, du er en Gud som er sendt for å gjenopprette ødelagte forhold. Han liker å hjelpe folk med å oppnå sine ønsker, finne ekte kjærlighet. Hvis du har et problem og du leter etter en ekte og ekte veiviser for å løse det problemet for deg. Prøv den store Dr.Amiso i dag, for kreft- eller skilsmissesaker, Jobbfremming og suksess, helse- eller ekteskapelige problemer, ønsker å bli kjent i verden, vinne rettsaker, selskapet nekter å betale deg, noen form for problemer i det hele tatt, slutte å gråte, jeg fant ut at det å ta urtemedisinen sin det beste. å få sine ekselskere tilbake, slutte med voldelige forhold, finne suksess, tiltrekke lykke, finne sjelekamerater og mer. Kontakt ham i dag, og la ham vise deg underverkene og forundringene i hans kjærlighetsformuleringssystem. Han leverer resultater på sitt beste innen ekte stavebesetning. Send en e-post til Dr.Amiso på herbalisthome01@gmail.com
SvarSlet