torsdag den 22. november 2012

Aktivitet 3 livshistorie

Aktivitet 3 – livshistorie;

Plejebørn;
I mine overvejelser vil jeg benytte mig af Smitte modellen;

Målgruppe; Plejebørn 6-13 år
Problemstillinger; Hvordan kan man som pædagog arbejde med livshistorie, med anbragte børn?

Sammenhæng: Jeg vil gerne opstille et livshistorie værksted, hvor man, som pædagog kan lave et forløb i en institution (f.eks. SFO, døgninstitution eller i hjemmet som forældre) der omhandler livshistorie. Jeg vil sætte mit fokus på i en SFO, hvor de børn som er i aflastning, enten fuldtid eller weekend-aflastning kan have muligheden for at fortælle sin historie, om hans /hendes situation.
Gruppen vil jeg holde på 3-4 børn af gangen, for at sikre at man har overskud til hver enkel, og tid til at gå i dybden med nogle ting.

Jeg vil bruge ideen med at tage billeder fra deres barndom (hvis de har nogen) – og også hvis det kunne være muligt, tage en tur en-to eftermiddage hvor vi besøger et sted der har betydning for barnet. Det kan f.eks. være ved plejefamilien, eller et barndoms hjem. Dette kræver også mange flere overvejelser, især hvis det er i en SFO. Tilmeldinger, tilladelse til at tage af sted, turen skal planlægges; skal børnene have fri før fra skole, skal de have madpakke med eller sørger pædagogen for noget spiseligt, køre vi i offentligt transport eller har vi en bus til rådighed. Der er mange aspekter hvis man skal planlægge en tur udenfor institutionen. Så jeg benytte mig af institutionens muligheder for at danne livshistorien. Jeg vil senere i overvejelserne opstille en plan, for hvordan dette forløb kunne fungere og planlægges.

Mål: At danne et overskueligt billede af livshistorien, som en del af barnets liv. Lære at fortælle, lytte og være kreativ omkring sine følelser og tanker.
Tiltag:
Tegn: Hvilken tegn er der på at målet er nået? Det kunne f.eks. være at børnene har et produkt, i form af billeder, tegninger, livstræ, lille tekst eller andet, at vise frem. De fortæller om forløbet positivt.
Evaluering: Man kunne spørge dem, efter forløbet, om hvad de syntes og lærte – og tag en evaluering efter forløbet.

Et forløb kunne, muligvis fungere sådan:
 
Hver mandag-torsdag eftermiddag i en SFO fra klokken 1.15-3.30 i
2 uger, eller 1 uge af gangen, med en pause på 2 uger imellem.
 
Mandag; Præsentation af livshistorie med din gruppe.
Inddrage egne eksempler, f.eks. tegninger billeder. Vær ikke bange for at give lidt af sig selv i forløbet.
I gang med hvert enkelt barn og en kort præsentation af dem som menneske.
Her ville jeg have nogle spørgsmål forberedt som;

Hvad kan du allerbedst lide i hele verden?
Hvad er din yndlings lyd?
Hvad er din mindst yndlings lyd?
Hvad kan du ikke lide?
Hvad for dig til at smile?


Disse spørgsmål for at få dem til at tænke anderledes. Dufte er f.eks. underbevidst ofte relateret til et behageligt minde eller oplevelse. De to sidste spørgsmål er med til at definere børnene en smule. Disse spørgsmål giver mig et indblik af hvem de er, hvad de godt kan lide. Så kan jeg opfølge bagefter ved at sige; ”Hvorfor kan du godt lide det, har du oplevet noget med den lyd.. osv.?”

Mandag skal kun handle om børnene, deres tanker omkring forløbet, mine tanker omkring forløbet. Det skal også være muligt at sætte to dage af til dette. Man kan aldrig forudsige hvor meget børnene har på hjertet eller hvordan det hele går.
 
Tirsdag; Muligvis stadig præsentation men ellers … 
- De skal huske tilbage på deres aller bedste duft/lyd/ord og tegne hvad de føler. Det kan eksempelvis være;
som barn elskede jeg duftede af værksted, fordi min far var mekaniker, og den duft minder om ham, når han
kom hjem fra arbejde. 
Så kunne jeg tegne min far, min familie, mig og mine søskende, nogle farver fordi jeg var glad osv. osv. 
Denne tegning skulle gerne blive positiv – og børnene skal have mange forskellige kreative ting at tegne med;
farver, tusser, kridt, fedtfarver, maling … Der skal være gode muligheder for udstrækning. Imens de tegner,
ville jeg sætte musik på eller være udenfor. (det ville så kun være muligt og behageligt om sommeren, men
alligevel)
 
Onsdag; Lave en aktivitet, og fortsæt arbejdet med livshistorie.
Lav f.eks. en aktivitet hvor børnene kan få lov til at fortælle lidt.

Dette skulle gerne give en nogenlunde ide over forløbet som en aktivitet. En af dagene kunne man gøre det at
plejeforældrene eller de biologiske forældre kommer ind på skolen til kaffe og må være med i
undervisningen. Her vil jeg nok foreslå at det er plejeforældrene som kommer ind, da det er der barnet skal
hen, og det er dem der skal danne en forståelse af barnet. Så kan det også danne muligheden for et trygt
bånd, hvis familien viser interesse i barnet og hvad Han/hun tilbringer sin tid med.

Jeg syntes at det skal være børnene der skal styre tempoet i sådan en aktivitet, men problematikken kunne
meget nemt være at der ikke er ressourcer i en institution til her slags ting. Hertil kan jeg trække en erfaring
fra mit praktiksted op;  
De havde ikke ressourcer til at lave en ''male/tegne''-dag med børnene, fordi de ikke var nok pædagogerne
til at styre en aktivitet. Dertil syntes jeg personligt, at pædagogen skal finde et overskud, som involvere
barnet uden at penge behøver at være et spørgsmål. F.eks. livshistorie-tema, det syntes jeg at man som
institution, burde finde plads og rådighed til, da det kan være et plus for mange børn at have en.




Litteratur:

http://hval.dk/web/bruger/anne833u/fritidscenterhoejgaard/laereplaner/ 

2 kommentarer:

  1. Rigtig god ide, at sætte det ind i en SMTTE model !

    SvarSlet
  2. Hei alle sammen, dette er den mest fantastiske tingen jeg noensinne har opplevd i hele mitt liv, og jeg trenger å dele dette store vitnesbyrdet. Jeg vil bare si takk til Dr.Amiso for at jeg tok tid til å hjelpe meg med å formanere den fortryllelsen som bringer tilbake eks-kjæresten min som plutselig mistet interessen for meg etter seks måneders forlovelse, men i dag er vi gift og lykkeligere enn aldri før. Jeg ble virkelig forbløffet og sjokkert da Anne begynte å tigge om tilgivelse og for at jeg skulle akseptere ham tilbake. Jeg mangler ord, og jeg vet ikke hvor mye jeg skal formidle min takknemlighet til deg Dr.Amiso, du er en Gud som er sendt for å gjenopprette ødelagte forhold. Han liker å hjelpe folk med å oppnå sine ønsker, finne ekte kjærlighet. Hvis du har et problem og du leter etter en ekte og ekte veiviser for å løse det problemet for deg. Prøv den store Dr.Amiso i dag, for kreft- eller skilsmissesaker, Jobbfremming og suksess, helse- eller ekteskapelige problemer, ønsker å bli kjent i verden, vinne rettsaker, selskapet nekter å betale deg, noen form for problemer i det hele tatt, slutte å gråte, jeg fant ut at det å ta urtemedisinen sin det beste. å få sine ekselskere tilbake, slutte med voldelige forhold, finne suksess, tiltrekke lykke, finne sjelekamerater og mer. Kontakt ham i dag, og la ham vise deg underverkene og forundringene i hans kjærlighetsformuleringssystem. Han leverer resultater på sitt beste innen ekte stavebesetning. Send en e-post til Dr.Amiso på herbalisthome01@gmail.com

    SvarSlet